donderdag, juli 21, 2011

Van slag

De afgelopen weken ben ik behoorlijk van slag geweest. Zo erg dat ik een tijdje niet geblogd heb. Nu ik erop terugkijk begin ik wel te snappen waarom dat dat zo was.

De vestiging waar ik werk wordt gesloten. Dat zou kunnen betekenen dat ik mijn baan verlies. Dat staat nog niet vast maar ik hou er ernstig rekening mee. Er vindt later in het jaar namelijk een afspiegeling plaats en dan zou het wel eens kunnen zijn dat ik toch niet mijn werk kan voortzetten in de hoofdvestiging van het bedrijf waarvoor ik werk.

Toen ik hier ging werken zo'n 6 jaar geleden was dat niet met de bedoeling hier oud te worden. Maar naarmate de tijd verstreek begon ik me hier echt senang te voelen en nadat ik teammanager was geworden ben ik er helemaal voor gegaan om van mijn werk hier een succes te maken. Dat is precies wat er is gebeurd. In de afgelopen twee jaar behaalde ik steeds een 'high performance'.

Aanstaande zondag word ik 58. Ik kan me nog wel herinneren uit mijn ondernemerstijd dat werkgevers vaak vroegen om niet te oude mensen voor ze te selecteren. Mijn reactie was steevast "Er zijn oude mensen van 25 en jonge mensen van 50." Het idee dat ik een andere baan zou moeten gaan zoeken op mijn leeftijd vervulde me met afschuw.

Maar nu we een paar weken verder zijn en ik inmiddels mijn eerste sollicitatie heb gedaan, begint de afschuw om te slaan in enthousiasme. Ik voel me vrij om alleen te solliciteren op banen die me echt aanspreken bij ondernemingen die ik leuk vind en waar ik denk het ook naar mijn zin te kunnen hebben.

Ik ben niet langer van slag en zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.

jonge boom 

Update: Afgelopen week had ik gesolliciteerd bij Ikea als teammanager. Inmiddels is de eerste afwijzing binnen. Zonder de mogelijkheid te hebben gekregen om mijn sollicitatie in een gesprek toe te lichten. Ik zal er aan moeten wennen om vaak afgewezen te worden. Ik moet tegen mezelf zeggen dat niet 'ik' wordt afgewezen maar dat men een papiertje opzij heeft geschoven. Maar pijnlijk blijft het evengoed. 

15 opmerkingen:

klaproos zei

tja rian afwijzingen zul je wel vaker krijgen maar 9 keer vallen en 10 keer opstaan,
en een keer heb je beet,

ik zal voor je duimen

lieve groet

Ank zei

Ik wens je veel succes sterkte en een 'dikke huid' toe! Het is natuurlijk zoals je verstand het beredeneert maar ja het voelt natuurlijk niet altijd zo.

pieterbie zei

Ik kan je 100% begrijpen dat je het moeilijk hebt.

Het enige wat ik voor je kan doen is je wat hoop geven met een positieve praktijkgeval én een paar feiten.

Er zijn veel vacatures die niet ingevuld geraken. Er zijn knelpuntberoepen. De VDAB heeft op haar website een lijst van knelpuntberoepen die niet ingevuld geraken.

Een vriendin op het werk. 3 jaar verwijderd van haar pensioenleeftijd. Wegens de zoveelste reorganisatie bij ons op het werk moet ze een andere job doen, iets wat haar helemaal niet ligt.

Ze vond ander werk bij een andere organisatie en gaat dus haar loopbaan daar afronden. Een heel mooi verhaal, vind ik.

raymsfotosite zei

ik wens je veel succes met je sollicitaties..het gaat je vast wel lukken!

groetjes
raym

raymsfotosite zei

ik wens je veel succes met je sollicitaties.
het gaat je vast wel lukken!
groetjes
raym

Peggy zei

Op mijn leeftijd(37) is solliciteren ook spannend hoor...zéker als je geen diploma's heb.
Ik begrijp hélemaal wat je voelt.

You GO girl!!!;)

Liefs Peg

Fokkio zei

Het is niet zo gek dat het nieuws op het werk je aangegrepen heeft en dat er even geen ruimte was om te bloggen.
Het is niet zo makkelijk om ertussen te komen tegenwoordig. Je zult eruit moeten springen met je brieven of telefoongesprekken.
Ik hoop voor je dat je snel geluk hebt.
OT: de 6e staat genoteerd!

Incanto Images Fotografie zei

ga voor je duimen dat het goed gaat komen, net wat je zelf schrijft, het is het stukje papier die ze even weg leggen, probeer er niet te bij stil te staan, ga op foto pad en zet daar je zinnen op.
Want dat doe je super goed. Misschien als ZZper aan de slag als hulpje bij een fotograaf, zet een advertentie op MP. Je weet nooit hoe een balletje kan rollen.
Succes.

Groetjes Von

Dominic zei

Ik wens je veel succes met je sollicitaties Rian, laat je zeker niet ontmoedigen na een paar afwijzigingen, je weet zelf ook dat je een pientere dame bent, ik ga ook voor je duimen!
groetjes

gerdaYD zei

Ik kan het geloven dat je van slag was lieve Rian, je zou voor minder! Maar er is hoop, zeker nu jij je enthousiasme terug gevonden hebt om weer te gaan solliciteren! Edoch, je zal er wel rekening mee moeten houden méér dan eens afgewezen te worden. Toch mag je dit niet aan je hartje laten komen want moest je geen nieuwe baan vinden, dan is er nog altijd het vangnet van onze gelukkig sociaal geörienteerde maatschappij. En lekker niets doen is ook ook heerlijk, neem dat maar aan van een ervaringsdeskundige zoals ik!
*wink, big smile*

fotohanvogel.blogspot.com zei

Rian, ik kan me indenken hoe je je voelt, ik heb die strijd ook mee gemaakt, maar nu nog 1 maand en dan komt vadertje Drees.

Monique zei

Fijn dat je je beter voelt. En succes natuurlijk met solliciteren! Hopelijk vind je snel een nieuwe plek waar niet alleen leeftijd telt. Meer leeftijd betekent ook meer ervaring moet je maar denken!
Groet, Monique

HansDeZwans zei

Blijven volhouden. Er komt een dag dat ze juist jou nodig gaan hebben. Geloof in jezelf.

AmaZony zei

Toch fijn dat je niet bij de pakken blijft zitten... en idd jou schuift men niet opzij, tis maar een papiertje voor hen... niet persoonlijk opvatten, ook al is t niet altijd even makkelijk.Eens valt jouw papiertje bij de juiste persoon op z'n desk en dan ist bingo ! Ik wens je alvast veel succes en doorzettingsvermogen. Ik duim mee !

http://www.p-ter.net zei

Hey Adrian
Je bent nooit te oud. Zoals roosje schrijft eerst veel keer vallen voor je kunt gaan! Dit lukt je wel.
Trouwens heb ik met plezier zitten scrollen hier!
En een dikke proficiat met je verjaardag ! ! !
Ik kom elf jaar achter. :-)
Gr.
P-TER