vrijdag, april 22, 2011

Goede vrijdag

Vandaag herdenken christenen de dood van Jezus aan het kruis. Ik ben niet gelovig maar ik denk dat er wel zo iemand als Jezus heeft geleefd. Ooit. Ik geloof niet dat hij de zoon van God was maar beslist dat hij een goed mens was. Alles wat daarna kwam was onzin en narigheid.

Onderstaand schilderijtje heb ik in een Bredase kerk gezien. Het komt uit Frankrijk en de maker is onbekend. Ik vond het prachtig. Zó mooi gestileerd.

Christ

Het lijdensverhaal heeft vele kunstenaars geïnspireerd, waaronder J.S.Bach. Hij maakte de prachtige Matthäus Passion, waar ik deze week weer van genoten heb. Tijdens het slotkoor gaan mijn gedachten altijd uit naar de mensen die ik zelf verloren heb aan de dood. Mijn vader, mijn moeder, mijn tante Co en nog vele anderen. De lijst wordt langer.
De stilte in de kerk na afloop van de uitvoering (in Breda wordt niet geapplaudiseerd) is verpletterend.

10 opmerkingen:

gerdaYD zei

Een schitterend kunstwerk, daar hou ik van, voor mij schoot je dus vlak in de roos met deze mooie impessie! En met Bach natuurlijk, hierbij kan je toch niets anders dan overweldigend stil te zijn? Ook al geloof je niet (zoals jij en ik), het gevoel dat hier overgebracht wordt... wawww!
Hierna komt deze eindzin: jou een superfijne vrijdag te wensen, maar heel povertjes over. Maar ik doe het toch, lieve Rian!

klaproos zei

prachtig rian,
wat een mooi kunstwerk om te zien, en de passion,
"altijd mooi"

heel fijne paasdagen gewenst

AmaZony zei

Mooi en sereen paas-logje Rian. Fijn paas-weekend !

Ank zei

De stijl van het kunstwerk vind ik ook erg mooi.
Hoewel ik niet met klassieke muziek ben opgevoed moet ik zeggen dat ik dit ook erg indrukwekkend vind om te horen en wat ik vooral ook leuk vind is om Ton Koopman zo in actie te zien, ooit was zijn zus een collega van me.
Fijne Paasdagen!

Dominic zei

Dit is idd een stijlvol mooi kunstwerk, het straalt iets geheimzinnig uit! Prachtig Rian!
Groetjes

Fokkio zei

In de eerste drie zinnen verwoord je mijn gedachten heel goed.
Het kunstwerk is prachtig.
De muziek is op zich al verpletterend.
En ik bergijp wel dat voor velen dit speciale dagen zijn.
Ik wens jou toch hele fijne paasdagen!

fotohanvogel.blogspot.com zei

Ja, ik kan in de paasdagen ook genieten van de "Matthäuspassion" waarbij "Erbarme dich" mij het meeste aanspreekt.

Prettige Paasdagen Rian.

fotohanvogel.blogspot.com zei

Oja probeer je gedachten vorm te geven, niet dat je je hieraan moet houden, maar meer als geheugensteuntje.
Je kan ook deze internet tool gebruiken http://www.professionalsnapshots.com/PhotoDiagram/

SU6

Ria zei

Het is een prachtig kunstwerk, mooi in beeld gebracht.
Ik ben ook niet gelovig, maar dit vind ik wel iets hebben.
De passion, indrukwekkend ook.
Zie ik je morgen nog? Anders alvast fijne paasdagen.

http://www.p-ter.net zei

Ik deel dezelfde mening over dat jezusverhaal.
Er moet toch iets geweest zijn!
Inderdaad een prachtig kunstwerk.
Bedankt dat je dit hier laat zien!
Gr.
P-TER